"روانشناسی پرورشی نوین" یا "روانشناسی یادگیری و آموزش" اثری است به قلم دکتر "علی اکبر سیف"، که در آن جنبههای مختلف این دانش را مورد بررسی قرار میدهد.
حوزههای پرورشی و تربیتی، دو حوزهی جدا در دانش روانشناسی محسوب شده و از یکدیگر متمایز هستند. با این حال، برخی از مخاطبین، مستعد این اشتباهند که این دو حوزه را یکسان فرض کنند. روانشناسی تربیتی شاخهای از روانشناسی است که به نحوه یادگیری افراد میپردازد و همچنین به رویکردهای آموزشی و ارزیابی آموخته های افراد توجه نشان میدهد. کتابهای روانشناسی تربیتی شامل طیف وسیعی از موضوعات هستند که در بحثهای مربوط به آموزش بسیار ارزشمند میباشند.
اما روانشناسی پرورشی که موضوع کتاب حاضر نیز هست، شاخه ای از روانشناسی است که به افرادی که مسئولیت پرورش را بر عهده دارند، کمک می کند. هدف اصلی کتاب "روانشناسی پرورشی نوین" از دکتر "علی اکبر سیف" نیز کمک به پرورش دهندگان در برخورد صحیح با نگرانیهای پرورشی است.
همانطور که تشریح شد، موضوعات موجود در کتاب های روانشناسی تربیتی مدرن به طور قابل توجهی با موضوعات مطرح شده در ادبیات روانشناسی پرورشی متفاوت است. در نتیجه، اشتباه گرفته شدن آنها توسط افراد، امری طبیعی است. آنان که میآموزند کانون توجه ادبیات تربیتی هستند، در حالی که آموزگاران و مربیان، در "روانشناسی پرورشی نوین" در مرکز توجه قرار دارند. مخاطب در این کتاب با ایدهها، مقررات و اصول "روانشناسی یادگیری و آموزش" آشنا میشود و دانش و مهارت لازم را در خصوص مفاهیم و مبانی "روانشناسی پرورشی نوین" به دست می آورد. دکتر "علی اکبر سیف" در این کتاب همچنین چگونگی توسعه توانایی به کارگیری نظریهها و قواعد یادگیری و انگیزش در طراحی عملکرد آموزشی و موارد مشابه را توضیح میدهد و اصول کلی روانشناسی پرروشی، اهداف، آمادگی فراگیران، آموزش، یادگیری، انگیزه و ارزشیابی را پوشش میدهد